Montessori onderwijs

‘Help mij het zelf te doen’ is een bekend credo vanuit het Montessorionderwijs. Het kind wordt de gelegenheid geboden om zelf te ontdekken en die dingen zelf te doen die het ook (aan)kan.

Montessori onderwijs

Ontstaan en uitgangspunten

Het montessorionderwijs dankt zijn naam aan Maria Montessori (1870-1952). Zij was een Italiaanse arts en pedagoog. Montessori was van mening dat de school niet alleen een bijdrage dient te leveren aan de intellectuele ontwikkeling van het kind, maar ook aan diens maatschappelijke en sociale vorming.

De uitgangspunten van het montessorionderwijs, zoals individualiteit, zelfwerkzaamheid en de algehele vorming van het kind, geven de montessorischolen een eigen, unieke plek in het onderwijsveld.

Spontane belangstelling en betrokkenheid van het kind zijn belangrijke voorwaarden om te kunnen leren.

De kinderen worden daarom gestimuleerd zelfstandig te werken, daarbij aangemoedigd en begeleid door de leerkrachten. Van de kinderen wordt verwacht dat zij elkaar helpen en in groepsverband opdrachten uitvoeren. Op deze manier wordt er geprobeerd
optimaal gebruik te maken van de leertijd.

Hieronder vindt u een film over het Montessori onderwijs die is gemaakt ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Nederlandse Montessori Vereniging.

De school

Eén van de uiterlijke kenmerken van een montessorischool is de vriendelijke en vertrouwde sfeer die het gebouw uitstraalt. Een natuurlijke rust binnen een vertrouwde omgeving is essentieel om jezelf goed te kunnen ontwikkelen. Deze sfeer wordt bepaald door alle bezoekers die in het gebouw aanwezig zijn.

’s Ochtends bij binnenkomst geven de kinderen en de groepsleerkracht elkaar een
hand. Dit geeft de mogelijkheid even met elkaar te praten en belangstelling te
tonen. Hiermee is het persoonlijk contact, hoe kort dan ook, gewaarborgd.

Alle kinderen hebben een eigen plantje in de klas. De kinderen verzorgen het eigen plantje, waardoor verantwoordelijkheidsgevoel wordt gestimuleerd. Daarnaast geven de plantjes gezelligheid en een huiselijke gevoel en daarmee een vertrouwde omgeving.

Montessorimateriaal

Maria Montessori heeft voor de ontwikkeling van kinderen zeer specifiek materiaal ontwikkeld. U vindt dit materiaal door de hele school heen.

Het montessorimateriaal is gericht op de individuele ontwikkeling van het kind. Het ene kind werkt er dan ook langer en intensiever mee dan het andere. Daardoor is het ook mogelijk dat kinderen van verschillende leeftijden met elkaar samenwerken.

Voor jonge kinderen is het materiaal vooral gericht op de ontwikkeling van de zintuigen en de motoriek. De meest bekende voorbeelden die u in een peuter- en kleutergroep kunt zien, zijn de roze toren, de bruine trap, gehoorkokers en de schuurpapieren letters.

Meer informatie over Montessori en haar materialen vindt u op de website van de Nederlandse Montessori vereniging: www.montessori.nl

Directie

Willemijn Kuijper
Directeur

Willemijn Kuijper

Leontine Burg
Adjunct directeur

Leontine Burg

Leerkrachten

Juf Christine R.
Onderbouw A

Juf Christine R.

Juf Charisa
Onderbouw A en C

Juf Charisa

Juf Marion
Onderbouw B & ondersteuning onderbouw

Juf Marion

Juf Tessa
Onderbouw B

Juf Tessa

Juf Michelly
Onderbouw C

Juf Michelly

Juf Linda
Onderbouw D

Juf Linda

Juf Deirdre
Onderbouw E

Juf Deirdre

Juf Hanna
Onderbouw F

Juf Hanna

Suzanne
Onderbouw F

Suzanne

Bouwcoördinator onderbouw
Juf Josselien
Middenbouw A

Juf Josselien

Juf Martine
Middenbouw B

Juf Martine

Rots & Water trainer / Bouwcoördinator middenbouw
Juf Ilse
Middenbouw C

Juf Ilse

Juf Thea
Middenbouw D

Juf Thea

Juf Natasja
Middenbouw D en Middenbouw E

Juf Natasja

Juf Lieke
Middenbouw E

Juf Lieke

Juf Sita
Middenbouw C en Tussenbouw A

Juf Sita

Juf Sanne K.
Tussenbouw A

Juf Sanne K.

Meester Nicky
Tussenbouw B

Meester Nicky

Juf Inge
Tussenbouw C

Juf Inge

Juf Miranda
Bovenbouw A

Juf Miranda

Meester Jona
Bovenbouw A

Meester Jona

Juf Amrita
Bovenbouw B

Juf Amrita

Bouwcoördinator tussen- en bovenbouw
Juf Aranka
Bovenbouw B

Juf Aranka

Juf Kaylee
Bovenbouw C

Juf Kaylee

Zorg

Hedy Booij
Intern begeleider

Hedy Booij

Karin Cordewener
Intern begeleider

Karin Cordewener

Nikki Oostewechel
PPO Rotterdam (schoolcontactpersoon)

Nikki Oostewechel

Wendy Maan
Schoolmaatschappelijk werker

Wendy Maan

Vakleerkrachten

Meester Yordi
Bewegingsonderwijs

Meester Yordi

Meester Lennart
Rots& Water

Meester Lennart

Meester Peter
Muziekdocent OB en MB

Meester Peter

Juf Eefke
Muziekdocent tusenbouw

Juf Eefke

Meester Franklin
Muziekdocent tussenbouw

Meester Franklin

Onderwijsondersteunend personeel en vrijwilligers

Marysia
Ondersteuning administratie

Marysia

Monique Rijsdijk
Ouderconsulent

Monique Rijsdijk

Jolanda Nijhuis
Administratie

Jolanda Nijhuis

Juf Pekhshan
Onderwijsassistent onderbouw

Juf Pekhshan

Juf Nita
Ondersteuning in de onderbouw

Juf Nita

Meester Peter
ICT-er

Meester Peter

Juf Angenitha
ondersteuning onderbouw

Juf Angenitha

Over de Jan Prins

Download hier de schoolgids

In de schoolgids staat alle informatie over de school, de leerkrachten en het Montessori onderwijs. Heel veel van deze informatie vindt u ook op deze website.
In het colofon staat de juiste versie van de schoolgids vermeld.

Download de schoolgids