Montessori onderwijs

‘Help mij het zelf te doen’ is een bekend credo vanuit het Montessorionderwijs. Het kind wordt de gelegenheid geboden om zelf te ontdekken en die dingen zelf te doen die het ook (aan)kan.

Montessori onderwijs

Ontstaan en uitgangspunten

Het montessorionderwijs dankt zijn naam aan Maria Montessori (1870-1952). Zij was een Italiaanse arts en pedagoog. Montessori was van mening dat de school niet alleen een bijdrage dient te leveren aan de intellectuele ontwikkeling van het kind, maar ook aan diens maatschappelijke en sociale vorming.

De uitgangspunten van het montessorionderwijs, zoals individualiteit, zelfwerkzaamheid en de algehele vorming van het kind, geven de montessorischolen een eigen, unieke plek in het onderwijsveld.

Spontane belangstelling en betrokkenheid van het kind zijn belangrijke voorwaarden om te kunnen leren.

De kinderen worden daarom gestimuleerd zelfstandig te werken, daarbij aangemoedigd en begeleid door de leerkrachten. Van de kinderen wordt verwacht dat zij elkaar helpen en in groepsverband opdrachten uitvoeren. Op deze manier wordt er geprobeerd
optimaal gebruik te maken van de leertijd.

Hieronder vindt u een film over het Montessori onderwijs die is gemaakt ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Nederlandse Montessori Vereniging.

De school

Eén van de uiterlijke kenmerken van een montessorischool is de vriendelijke en vertrouwde sfeer die het gebouw uitstraalt. Een natuurlijke rust binnen een vertrouwde omgeving is essentieel om jezelf goed te kunnen ontwikkelen. Deze sfeer wordt bepaald door alle bezoekers die in het gebouw aanwezig zijn.

’s Ochtends bij binnenkomst geven de kinderen en de groepsleerkracht elkaar een
hand. Dit geeft de mogelijkheid even met elkaar te praten en belangstelling te
tonen. Hiermee is het persoonlijk contact, hoe kort dan ook, gewaarborgd.

Alle kinderen hebben een eigen plantje in de klas. De kinderen verzorgen het eigen plantje, waardoor verantwoordelijkheidsgevoel wordt gestimuleerd. Daarnaast geven de plantjes gezelligheid en een huiselijke gevoel en daarmee een vertrouwde omgeving.

Montessorimateriaal

Maria Montessori heeft voor de ontwikkeling van kinderen zeer specifiek materiaal ontwikkeld. U vindt dit materiaal door de hele school heen.

Het montessorimateriaal is gericht op de individuele ontwikkeling van het kind. Het ene kind werkt er dan ook langer en intensiever mee dan het andere. Daardoor is het ook mogelijk dat kinderen van verschillende leeftijden met elkaar samenwerken.

Voor jonge kinderen is het materiaal vooral gericht op de ontwikkeling van de zintuigen en de motoriek. De meest bekende voorbeelden die u in een peuter- en kleutergroep kunt zien, zijn de roze toren, de bruine trap, gehoorkokers en de schuurpapieren letters.

Meer informatie over Montessori en haar materialen vindt u op de website van de Nederlandse Montessori vereniging: www.montessori.nl

Directie

Gerda Korevaar
Directeur

Gerda Korevaar

Leerkrachten

Juf Christine 
Onderbouw A

Juf Christine 

Juf Pekhshan
Onderbouw A

Juf Pekhshan

Juf Charisa
Onderbouw B

Juf Charisa

Juf Annemarie
Onderbouw B

Juf Annemarie

Juf Michelly
Onderbouw C

Juf Michelly

Juf Noor
Onderbouw C

Juf Noor

Juf Lotte
Onderbouw D

Juf Lotte

Juf Deirdre
Onderbouw E

Juf Deirdre

Juf Hanna
Ondersteuning onderbouw

Juf Hanna

Juf Marion
Ondersteuning onderbouw

Juf Marion

Juf Sude
Ondersteuning onderbouw

Juf Sude

Juf Ilse
Middenbouw A

Juf Ilse

Leesspecialist
Juf Josselien
Middenbouw A

Juf Josselien

Juf Martine
Middenbouw B

Juf Martine

Bouwcoördinator middenbouw/ Stagecoördinator
Juf Maud
Middenbouw C

Juf Maud

Juf Dymphna
Middenbouw C

Juf Dymphna

Vervanging tijdens zwangerschapsverlof juf Maud
Juf Lieke
Middenbouw D

Juf Lieke

Hoogbegaafdheidsspecialist (in opleiding)
Juf Claire
Middenbouw D en C (zwangerschapsvervanging)

Juf Claire

Juf Thea
Middenbouw D en B

Juf Thea

Ingrid Verbakel
Leerkracht ondersteuner middenbouw

Ingrid Verbakel

Juf Sanne
Tussenbouw A

Juf Sanne

Meester Martin
Tussenbouw B

Meester Martin

Meester Jonathan
Tussenbouw C

Meester Jonathan

Bouwcoördinator Tussenbouw/ Rekenspecialist
Juf Florian
Tussenbouw D

Juf Florian

Juf Miranda
Bovenbouw A

Juf Miranda

Bouwcoördinator Bovenbouw/ Taalspecialist
Meester Jim
Bovenbouw B

Meester Jim

Rots & Water/ Begeleiding en ondersteuning leerkrachten
Juf Stency
Bovenbouw

Juf Stency

Juf Kaylee
Bovenbouw C

Juf Kaylee

IPC-coördinator

Zorg

Karin Cordewener
Intern begeleider, (Intern) Vertrouwenspersoon

Karin Cordewener

Hedy Booij
Intern begeleider

Hedy Booij

Babette
Schoolmaatschappelijk werker

Babette

Vakleerkrachten

Meester Jordi
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Meester Jordi

Anti-pest coördinator/ Rots & Water
Meester Peter
Muziekdocent Middenbouw

Meester Peter

Meester Luis
Muziekdocent Tussenbouw

Meester Luis

Meester Peter van Vugt
Muziekdocent Tussenbouw

Meester Peter van Vugt

Juf Muziek
Muziekdocent Onderbouw

Juf Muziek

Onderwijsondersteunend personeel en vrijwilligers

Jolanda
Administratie en balie

Jolanda

Helen
Ondersteuning Directie/ Balie

Helen

Brugfunctionaris
Liesbeth
Ondersteuning Directie

Liesbeth

Peter
ICT-ondersteuning

Peter

Ellen
Vrijwilliger Bibliotheek

Ellen

Adri
Vrijwilliger Bibliotheek

Adri

Stagiaires

Juf Cheyenne
Onderbouw E

Juf Cheyenne

Stagiar MBO Onderwijsassistent
Juf Iza
Tussenbouw A

Juf Iza

Stagiair Pabo
Juf Indy
Middenbouw B

Juf Indy

Stagiair EMPO (Educatieve Master Primair Onderwijs)
Juf Noor
Tussenbouw C

Juf Noor

Stagiair EMPO (Educatieve Master Primair Onderwijs)

Over de Jan Prins

Download hier de schoolgids

In de schoolgids staat alle informatie over de school, de leerkrachten en het Montessori onderwijs. Heel veel van deze informatie vindt u ook op deze website.
In het colofon staat de juiste versie van de schoolgids vermeld.

Download de schoolgids